گروه وکلای آسیاگروه وکلای آسیا

الزام به انجام تعهدات قراردادی

الزام به انجام تعهدات قراردادی

Untitled
background_01-01-1

الزام به انجام تعهدات قراردادی

هر قراردادی که منعقد می شود طرفین قرارداد برای انجام موضوعی خاص و رسیدن به هدف نهایی، وظایف و تکالیفی را عهده‌دار می شوند که به این تکالیف یا وظایف «تعهدات قراردادی» گفته می شود. عدم انجام تعهدات مذکور آثار و تبعات حقوقی مختلفی دارد که موجب می شود هر یک از طرفین قرارداد برای احقاق حق خود مبادرت به تقدیم دادخواست نماید که تقدیم دادخواست در مراجع قضایی نیز شروع دعوی حقوقی خواهد بود. مطابق قانون طرفین قرارداد علاوه بر تعهدات مصرح و توافق شده در قرارداد فی مابین به انجام کلیه نتایجی که به موجب عرف و عادت یا به موجب قانون از عقد حاصل می شود نیز ملزم بوده و عدم انجام این تعهدات نیز ممکن است منجر به طرح دعوا علیه طرف قاصر گردد.

انعقاد هر قراردادی ممکن است علاوه بر تعهدات قراردادی، تعهدات قانونی و عرفی متعددی برای طرفین ایجاد نماید که طرفین به موجب اصل لزوم قراردادها ملزم به ایفاء و انجام این نوع تعهدات خواهند بود و لذا شایسته است طرفین قرارداد به این گونه تعهدات نیز توجه نموده و در زمان تنظیم قرارداد مورد تصریح قرار دهند.

برای طرح دادخواست الزام به انجام تعهدات قراردادی رعایت نکاتی لازم و ضروری می باشد:

  • وجود تعهد اعم از تعهد مصرح در قرارداد یا تعهد مبتنی بر عرف یا قانون که ادله اثبات این موضوع عبارت است از:

الف) سند و مدرکی که دلالت بر انعقاد قرارداد داشته باشد اعم از اینکه رسمی یا عادی بوده و مورد انکار، تردید یا جعل قرار نگرفته باشد و در صورت ادعای جعل یا انکار و یا تردید موضوع از طریق ارجاع امر به کارشناس توسط دادگاه رسیدگی کننده بنا به تشخیص دادگاه با درخواست مدعی قابل رسیدگی خواهد بود.

ب) شهادت شهود: در صورتی که اصل تعهد مستند به سند عادی یا رسمی نباشد، دعوی به استناد شهادت شهود قابل طرح در محاکم قضایی خواهد بود که در اینصورت باید در زمان تنظیم دادخواست به شهادت شهود بعنوان ادله استناد نمود .

  • عدم انجام یا ایفای تعهد توسط متعهد که ادله اثبات این موضوع عبارت است از:

الف) اقرار شخص متعهد (خوانده دعوی) به عدم انجام تعهد در محضر دادگاه یا در حضور شهود.

ب) ارجاع به کارشناس جهت احراز انجام یا عدم انجام تعهد به جهت فنی و تخصصی بودن موضوع که مورد اختلاف قرار گرفته است.

ج) شهادت شهود مبنی بر عدم انجام تعهد توسط متعهد یا شهادت بر اقرار متعهد مبنی بر عدم انجام تعهد.

برای طرح دعوای الزام به انجام تعهدات قراردادی می توانید با گروه وکلای آسیا تماس بگیرید تا مشاوران و وکلای ما با بهترین راهنمایی شما را در رسیدن به هدف نهایی همراهی کنند.

گروه وکلای آسیا