گروه وکلای آسیاگروه وکلای آسیا

تنفیذ وصیت نامه

تنفیذ وصیت نامه

ابطال-وصیت-نامه
background_01-01-1

تنفیذ وصیت نامه

تنفیذ وصیت نامه به معنی، تأیید وصیت نامه از طریق مراجع ذیربط می باشد.

اقسام وصیت نامه:

وصیت نامه به سه نوع خودنوشت، رسمی و سری تقسیم می شود:

  • وصیت‌ نامه رسمی، در دفاتر ‌اسناد‌ رسمی تنظیم و دارای اعتبار سند رسمی می باشد.
  • وصیت ‌نامه خودنوشت، وصیتی است که تمام آن به خط موصی نوشته میشود و دارای تاریخ، روز، ماه و سال به خط موصی بوده و به امضای او می رسد، لازم است ذکر شود که اثر انگشت و مهر موصی معتبر نیست.
  • وصیت‌ نامه سری، وصیتی است که می تواند به خط موصی یا شخص دیگری نوشته شود اما در هر صورت باید به امضاء موصی برسد و بعد از تنظیم در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفترخانه اسناد رسمی به امانت سپرده ‌شوند و موصی یا ورثه هر زمان که بخواهند می توانند، آن را مسترد نمایند. کسی که سواد ندارد، نمی‌تواند وصیت‌نامه خودنوشت و سری تنظیم نماید.

اعتراض به وصیت نامه

وصیت‌نامه رسمی چون یک سند رسمی و دارای اعتبار قانونی اسناد رسمی می باشد قابل اعتراض و تردید نیست مگر در موارد استثنایی مثل استناد به عدم صلاحیت سردفتر یا حجر موصی در زمان تنظیم سند و امثالهم بتوان نسبت به آن اعتراض نمود. اما وصیت‌نامه سری و خودنوشت، قابل اعتراض و قابل تنفیذ (تایید) از ناحیه ورثه می باشد. بنابر ماده 291 قانون امور حسبی و رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور مقرر نموده که وصیت‌نامه عادی(اعم از سری و خودنوشت) در صورتی قابلیت تایید و تنفیذ توسط دادگاه را دارد که اشخاص ذی‌نفع به صحت آن اقرار نمایند، در غیر این صورت حتی در صورت وجود دلایل اثباتی دیگر همچون شهادت شهود نمی توان حکم به صحت وصیت‌نامه عادی نمود و دادگاه اجازه تایید و تنفیذ آن را نخواهد داشت. در صورتی که تعدادی از اشخاص ذی‌نفع، وصیت‌نامه را تنفیذ نمایند و بقیه تایید نکنند، مفاد وصیت نامه تنها در حق کسانی که آن را تایید و به صحت آن اقرار نموده اند، معتبر و قابل اجراست و نسبت به بقیه که تایید ننموده اند قابل اعمال نیست؛ غیر از موارد مذکور، دعوی تایید و تنفیذ وصیت‌نامه قابلیت استماع را ندارد.
همچنین در صورتی که در مورد ابطال وصیت نامه سوالاتی در ذهن شماست، به مطلب ابطال وصیت نامه مراجعه نمایید یا با مشاورین ما در گروه وکلای آسیا تماس بگیرید.

چنانچه در زمینه دادخواست تنفیذ وصیت نامه و احکام مربوط به آن سؤالاتی برای شما پیش آمده است یا در تنظیم مفاد آن نیاز به راهنمایی دارید، مشاورین و وکلای مجرب ما در کانون وکلای آسیا پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

گروه وکلای آسیا