گروه وکلای آسیاگروه وکلای آسیا

ثبت احوال و ابطال شناسنامه

ثبت احوال و ابطال شناسنامه

تنظیم-وصیت-نامه-قانونی
background_01-01-1

ابطال شناسنامه

دادخواست ابطال شناسنامه، باید مستند به دلایل مستدل و قانع کننده باشد. این دادخواست که غالباً برای کم کردن سن صورت می‌گیرد، خواهان مدعی می‌شود که به عنوان مثال شناسنامه فعلی متعلق به برادرش است و والدین پس از فوت او، آن را باطل نکرده‌اند. خواهان میبایست شهود خویش را تعرفه نماید. همچنین از طرف دادگاه نیز مساله به پزشکی قانونی برای تشخیص صحت ادعای خواهان ارجاع می‌شود. پزشکی قانونی با تشریح وضعیت فیزیکی شخص، جواب خود را به دادگاه می‌دهد. دادخواست ابطال شناسنامه باید به طرفیت ثبت احوال باشد و استشهاد محلی نیز پیوست دادخواست باشد.

تصحیح شناسنامه

در دعوای مذکور، متقاضی مدعی است که شناسنامه متعلق به شخص خودش می باشد ولی بر اثر اشتباه مأمور ثبت، سن واقعی او در شناسنامه قید نگردیده است. هر شخص فقط یک بار در طول عمر خود و در صورتی که اختلاف سن واقعی وی با سن مندرج در شناسنامه بیشتر از 5 سال باشد و کمیسیون متشکله نیز آن را تأیید نماید، میتواند شناسنامه خود را اصلاح نماید.

مرجع صلاحیت دار

الف: اگر متقاضی مدعی شود اختلاف سن واقعی او با سن مندرج درشناسنامه اش بیشتر از پنج سال است، باید به کمیسیونی موسوم به کمیسیون تشخیص سن مستقر در فرمانداری شهرستان محل صدور شناسنامه اش رجوع کند. اعضای این کمیسیون متشکل است از: فرماندار یا بخشدار، رییس اداره ثبت احوال محل، پزشک منتخب، مدیرعامل سازمان بهداری استان و رئیس شورای اسلامی شهر یا بخش. ریاست این کمیسیون بر عهده قاضی دادگاه محل است. صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر خود حق دارد از این طریق برای اصلاح سن مندرج در شناسنامه اقدام کند. لازم به توضیح است، این درخواست هم می تواند در جهت افزایش و هم کاهش سن باشد. برای مثال متقاضی می تواند مدعی شود که سن او درشناسنامه 40 سال است ولی سن واقعی اش 46 سال یا 34 سال است. در هر حال این اختلاف سن نباید کمتر از پنج سال باشد.

ب: اما اگر متقاضی مدعی شود که سن واقعی او با سن مندرج در شناسنامه اش کمتر از پنج سال اختلاف دارد، باید به دادگستری رجوع کند و با رعایت مقررات و تشریفات مربوطه و تقدیم دادخواست، طرح دعوا کند.

چنانچه در امور ثبت احوال و ابطال شناسنامه و احکام مربوط به آن سؤالاتی برای شما پیش آمده است یا در تنظیم و اجرای مفاد آن نیاز به راهنمایی دارید، مشاورین و وکلای مجرب ما در کانون وکلای آسیا پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

گروه وکلای آسیا