گروه وکلای آسیاگروه وکلای آسیا

دعاوی اداره کار

دعاوی اداره کار

ابطال-وصیت-نامه
background_01-01-1

دعاوی اداره کار

کار و شغل رکن اصلی برای به چرخش در آمدن و شکوفایی اقتصاد هر کشور می باشد، از این حیث بررسی مسائل مربوط به كار و كارگر و ارتباط كارگر و كارفرما، از جمله مسائل مهم جامعه امروز است که مستلزم توجه بیشتر مسئولین و قانون‌گذار است. جدا از اینکه کارگران نسبت به حق و حقوق خود آشنایی و آگاهی کامل ندارند، در اکثر کشورهای دنیا، کارگر در زمینه حقوق مربوط به کارگری مورد کم لطفی قرار گرفته است، امری که نیاز به حضور وکیل در این دعاوی را نمایان می نماید.

دعاوی کارگر و کارفرما

دعاوی کارگر و کارفرما ممکن است در اثر اختلاف یا عدم توافق آن ها در مسائلی مانند؛ حقوق، بیمه، مرخصی یا عدم رضایت هر یک از طرفین از توافق کاری موجود صورت گیرد. سعی در این است که اختلاف کارگر و کارفرما از طریق سازش دو طرف حل شود. در صورت عدم سازش، هیات های تشخیص و حل اختلاف به حل و فصل اختلاف می پردازند.

كارگر از لحاظ قانون كار كسی است كه به هر عنوان در مقابل دریافت حقوق و سایر مزایا به درخواست كارفرما كار می كند. تمامی افرادی كه مشمول این تعریف باشند، از نظر قانون، كارگر محسوب می شوند و تفاوتی میان نگهبان یك كارگاه با مدیر فنی آن نیست. كارفرما نیز شخصی است كه كارگر به درخواست و به اعتبار او در مقابل دریافت حقوق و سایر مزایا كار می كند. مدیران و مسئولانی كه عهده دار اداره كارگاه هستند، نماینده كارفرما محسوب می شوند. ‌

قانون کار

در قانون كار، مراجع حل اختلاف به دو دسته هیئت های تشخیص (به عنوان مرجع بدوی) و هیئت های حل اختلاف (به عنوان مرجع تجدیدنظر) تقسیم شده و در هر استان چندین هیئت تشخیص و حل اختلاف به تناسب وسعت آن استان پیش بینی گردیده است. در صورت بروز اختلاف در روابط كارگر و كارفرما اعم از اخراج بدون دلیل موجه، عدم پرداخت حقوق و مزایا و مسائلی از این قبیل، كارگر می تواند چنانچه موضوع مورد اختلاف از طریق سازش مستقیم میان وی و كارفرما حل نشود، از طریق انجمن صنفی كارگران و یا نماینده قانونی كارگران و كارفرما به اداره كار مربوطه برای طرح دعوا مراجعه كند. اداره كاری صلاحیت رسیدگی به اختلاف میان كارگر و كارفرما را دارد كه كارگاه در حوزه آن اداره واقع شده باشد.

در مواردی مانند حوادث ناشی از تقصیر و كوتاهی كارفرما كه بحث دیه و خسارت مطرح می شود، این مراجع و محاكم دادگستری هستند كه صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارند. همچنین چنانچه توهین یا فحاشی میان كارگر و كارفرما شكل گرفته باشد، دادسرا صالح به رسیدگی خواهد بود و این موارد در شمار قوانین عمومی است.

دایره اجرای احكام دادگستری علاوه بر این كه آرای صادر شده از سوی دادگاه های دادگستری را اجرا می كند، آن دسته از آرای مراجع حل اختلاف كه قطعی شده اند را نیز اجرا می نماید. اجراییه در اداره دادگستری صادر و به كارگر یا كارفرما ابلاغ می شود. چنانچه در رأی حكم به بازگشت كارگر به كارگاه و ازسرگیری فعالیت های او داده شده باشد، یا ملزم به پرداخت حقوق كارگر شده باشد كارفرما باید ظرف 10 روز پس از دریافت برگه اجراییه، مبادرت به اجرای این رأی كند.

چنانچه در زمینه دعاوی اداره کار و احکام مربوط به آن سؤالاتی برای شما پیش آمده است یا در تنظیم و اجرای مفاد آن نیاز به راهنمایی دارید، مشاورین و وکلای مجرب ما در گروه وکلای آسیا پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

گروه وکلای آسیا