گروه وکلای آسیاگروه وکلای آسیا

دعوای ناشی از پیش فروش

دعوای ناشی از پیش فروش

hands-agent-client-shaking-hands-after-signed-contract-buy-new-apartment-min
background_01-01-1

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی پیش فروش

قرارداد پیش فروش ساختمان باید نزد دفاتر اسناد رسمی و با درج در سند مالکیت منعقد شود، اگر پیش خریدار، پس از انعقاد قرارداد پیش فروش بخواهد از الزام قانونی استفاده کند، می بایست دعوی الزام به تنظیم سند رسمی پیش فروش ملک را طرح کند. همچنین اگر ملکی که با قرارداد عادی پیش فروش شده پروانه ساختمانی و شناسنامه فنی نداشته باشد باید در ضمن دادخواست، الزام پیش فروشنده به اخذ این مورد از دادگاه خواسته شود. حال اگر پیش فروشنده مالک رسمی ملک نباشد و یا بین او و مالک قرارداد رسمی نظیر اجاره و یا مشارکت در ساخت در بین نباشد، می بایست مالک رسمی به عنوان یکی از خواندگان در دادخواست مطرح شود. بر اساس ماده 20 قانون پیش فروش ساختمان ، حال کلیه اختلافات ناشی از تعبیر ، تفسیر و اجرای قراردادهای پیش فروش ساختمان بر عهده هیات داوری است.

دعوای فسخ قرارداد پیش فروش به دلیل عدم پرداخت اقساط یا ثمن قرارداد

فسخ قرارداد پیش فروش مطابق قانون پیش فروش ساختمان، در پیش فروش آپارتمان معمولا ثمن قرارداد به صورت اقساطی به پیش فروشنده پرداخت می شود. اقساطی بودن ثمن قرارداد از طرفی موجب بالا بردن قدرت خرید پیش خریداران می گردد اما از طرف دیگر، پیش فروشنده را با خطر عدم پرداخت اقساط مواجه می کند. در این صورت پیش فروشنده باید عدم پرداخت اقساط قرارداد پیش فروش، را کتباً به دفتر خانه تنظیم کننده پیش فروش اعلام کند. دفتر خانه ملکف است ظرف مهلت یک هفته به پیش خریدار اخطار نماید تا ظرف یک ماه نسبت به پرداخت اقساط معوقه اقدام نماید در غیر این صورت پیش فروشنده حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.پس از آنکه پیش فروشنده اقدام به فسخ نمود میتواند دادخواست تایید فسخ قرارداد را به دادگاه صالح تقدیم کند. دعوای فسخ قرارداد پیش فروش به دلیل عدم پرداخت اقساط پیش فروشنده به طرفیت پیش خریدار مطرح می شود.

دعوای فسخ قرارداد پیش فروش به دلیل کسری مساحت

در قرارداد پیش فروش، ممکن است ساختمانی که پس از ساخت تحویل داده میشود با آنچه که در قرارداد پیش فروش تعیین شده از نظر مساحت تفاوت هایی داشته باشد.چنانچه مساحت بنا بر اساس صورت مجلس تفکیکی ، کم تر یا بیشتر از مقدار مشخص شده در قرارداد باشد ما به التفاوت براساس نرخ مندرج در قرارداد قابل محاسبه است. اما اگر مساحت واحد تحویل شده کمتر از نود و پنج درصد (95%) متراژ توافق شده در قرارداد باشد ، پیش خریدار دو راه پیش رو دارد، اول اینکه می تواند به استناد کسری در مساحت قرارداد را فسخ کند و دوم اینکه می تواند قیمت را بر پایه قیمت روز بنا و بر اساس نظر کارشناسی از پیش فروشنده مطالبه کند و خوانده ی دعوا پیش فروشنده خواهد بود.

چنانچه در زمینه دعوای ناشی از پیش فروش و احکام مربوط به آن سؤالاتی برای شما پیش آمده است یا در تنظیم و اجرای مفاد آن نیاز به راهنمایی دارید، مشاورین و وکلای مجرب ما در کانون وکلای آسیا پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

asialawyersgroup_logo-01-1