گروه وکلای آسیاگروه وکلای آسیا

حقوقی،مالی،تعهدات

حقوقی، مالی و تعهدات

Screenshot (45)
background_01-01-1

حقوقی، مالی و تعهدات

تعهد

تعهد بر وزن تفعّل، از ریشۀ «ع ه د» است و در لغت به معنای برعهده گرفتن و عهد و پیمان بستن آمده است. دو واژۀ عهد و تعهد اگرچه درفقه اسلامی به کار رفته‌اند، اما محور سخن با توجه به معنای مصدری آن یعنی عقد مورد استفاده بوده است.

واژۀ تعهد به اقتضای موضوع، معادل «شرط»، «التزام»، «عهد»، «عهده» و «ضمان» استعمال شده، و غالباً در موضوعات عقد ضمان ،حواله و کفایت به کار رفته است

وظیفه و تعهدی که به حکم قانون یا عقد بر عهده شخص است، می‌تواند مالی (تعهد زوج به پرداخت نفقه) و یا غیر مالی (حضانت از طفل) باشد. همچنین موضوع تعهد ممکن است انتقال، تسلیم مال و یا انجام ترک عملی باشد. بعضی از نویسندگان حقوق تعهد را شامل دیون، تکالیف خانوادگی و امور غیر مالی هم می‌دانند (دکتر لنگرودی، دکتر صفایی از ایران و احمد سنهوری از مصر در کتاب‌های خود تعهد را عام وشامل امور غیر مالی هم می‌دانند، )

تعهد به اقسام مختلفی تقسیم می گردد به شرح ذیل است :

  • تعهد در قانون مدنی
  • تعهد و عقد قرارداد
  • اسباب تعهدات
  • تعهد شخص در بعد عمل حقوققی
  • اقسام تعهد

مالی

در عرصه حقوق مالی به مطالعه ساختار و عملکرد مهم ترین عناصر تشکیل دهنده بازارهای مالی یعنی بانک، بورس و بیمه و قوانین حاکم بر آن ها می پردازد. در این تعریف دیگر، گفته شده که حقوق مالی، ترجمه ی Financial law است که ابعاد حقوقی مسائل بازار پول و بازار سرمایه (بورس) و بیمه در آن مورد مطالعه قرار می گیرد. همچنین مسائل مربوط به بودجه و مالیات ها و ابعاد حقوقی سیاست های اقتصادی و مالی دولت را نیز بررسی می نماید.

حقوق مالی ، حقوقی است که مرتبط با دارایی و اموال هر فرد ،به عبارت دیگر افراد نسبت به اموال خود دارای حق و حقوقی هستند در مقابل حقوق مالی حقوق غیر مالی است که مرتبط با حقوق افراد که خارج از دارایی و اموال شان است .مثل حق زوجیت یا حق حضانت که این موضوعات با موضوع مادی ارتباطی ندارد

حقوق مالی به شرح ذیل تقسیم می گردد:

  • حقوق مالی
  • حق دینی و حق عینی
asialawyersgroup_logo-01-1